Bugun...



ÇGD Mayıs ayı medya raporunu açıkladı
Tarih: 02-06-2020 21:05:13 + -


Çağdaş Gazeteciler Dernegi (ÇGD) aylık yayınladığı medya raporlarına Mayıs ayı raporunu da ekledi. Mayisc raporu şöyle:

facebook-paylas
Tarih: 02-06-2020 21:05

ÇGD Mayıs ayı medya raporunu açıkladı

" -Independent Türkçe’ye bir kez daha erişim engeli konuldu Nisan ayında iki kez erişime engellenen Independent Türkçe internet sitesi, Bilgi Teknolojileri Kurumu tarafından bir kez daha erişime engellendi. Independent Türkçe'nin engellenmesine ilgili itirazlar da Ankara 8. Sulh Ceza Hakimliği’nce reddedildi. (3, 13 Mayıs 2020) -RTÜK, medyaya ağır ceza yağdırmaya devam etti Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) tarafından Nisan ayı içinde KKTC merkezli Diyalog TV’nin yayını durduruldu, Halk TV’ye biri üst sınırdan üç idari para cezası ve 5 kez program durdurma cezası, FOX TV’ye üst limitten 3 para cezası ve ana habere 3 kez program durdurma cezası, Tele 1 televizyonuna biri üst limitten iki para cezası ve 3 kez program durdurma cezası, Kafa Radyo’ya biri üst limitten iki para cezası, Nihat’la Sivrisinek programına 3 kez durdurma cezası ve Radyo Spor’a idari para cezası verildi. “RTÜK’ün yasadan kaynaklanan diğer yetkilerini de kullanmakta tereddüt etmeyeceğini bir kez daha ifade etmek "isteriz” diyerek yayıncı kuruluşları yasayla tehdit eden RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, artacak cezaların sinyalini bu sözlerle vermişti. RTÜK geçen ay görülmemiş düzeye yükselttiği ceza saldırganlığını Mayıs ayında da sürdürdü. Halk TV’ye 5 kez program durdurma cezası verildi. RTÜK, Halk TV’de CHP İstanbul İl Başkanı Canan Kaftancıoğlu’nun sözlerini darbe iması olarak değerlendirildi. Kaftancıoğlu, “Şöyle bir gerçeklik var ki… önümüzdeki seçimde bir erken seçimle veya başka bir şekilde bu ülkenin, gerçekten halkın artık gözü açıldı…” demişti. RTÜK’ten yapılan açıklamada, “Yayınlardaki demokrasi dışı ima ve çağrışımların kamu düzenini bozacak, sosyal ve siyasi bir krizin başlamasına neden olacak nitelikte olduğu değerlendirilerek, kamuoyu üzerinde korku ve endişe kaynağı olabileceği ve aynı zamanda toplumda kin, düşmanlık ve nefret duygularını artırabileceği gerçeğini ortaya koyan 6112 sayılı Yasanın ihlal edildiği” savunuldu. Bu gerekçelerle Halk TV hakkında en üst sınırdan idari para cezası ve 5 kez program durdurma cezasına karar verildi. (7 Mayıs 2020) Habertürk TV’ye üst sınırdan para cezası verildi. Habertürk televizyonunda Fatih Altaylı “Teke Tek” programında İyi Parti Genel Başkanı Meral Akşener’i konuk etti. Akşener’le MHP’li kesimlerden aldığı tehditleri konuşan Altaylı ve Akşener “it ürür, kervan yürür”, “itlerle uğraşmıyoruz” ifadelerini kullandı. RTÜK, bu sözlerle Fatih Altaylı’nın “ülkücü camiayı hedef aldığını” savundu ve “dilin düzeysiz ve kaba kullanılarak olay sırasında orada bulunan kişilerin manevi haklarını zedeleyici düzeyde olduğu kanaatine” vardı. Bu gerekçelerle Habertürk’e üst sınırdan idari para cezası uygulanmasına karar verdi. (7 Mayıs 2020) Kararı köşesine taşıyan Altaylı şu sözlerle tepki gösterdi: "Bu cezanın Meral Akşener’i televizyona çıkarma cezası olduğunu RTÜK de biliyor, herkes de. Başkalarına gözdağı olduğunu RTÜK de biliyor, herkes de… Ama yemin ederim kızmıyorum artık. Gülüyorum. Gülüyorum sevgili Ebubekir Şahin. Kendinizi düşürdüğünüz konuma üzülüyorum sadece." (8 Mayıs 2020) RTÜK ayrıca, sahte ürün pazarlayarak haksız kazanç elde edildiği gerekçesiyle 1 An TV, Ber TV, Doruk TV, Kanal Çay, Nisa TV, Süper TV, Vadim TV ve Yalova TV kanalları hakkında yayın durdurma ve en üst sınırdan idari para cezası verdi. (7 Mayıs 2020) RTÜK artan cezalara tepkiler üzerine kendini savundu. RTÜK’ten yapılan açıklamada özetle şunlar kaydedildi: “Son dönemde bazı medya kuruluşlarına RTÜK tarafından verilen cezalara ilişkin taraflı ve maksatlı olarak algı oluşturma çabalarına yönelik tarafımızdan doğruları söyleme ve kamuoyunu doğru bilgilendirme adına bahse konu açıklama zarureti doğmuştur… Yönetimimiz, cezalandırmayı değil evrensel kabuller çerçevesinde yol göstermeyi ve gerekli düzenlemeleri yaparak radyo ve televizyonlarımızın haklarını korumayı hedeflemektedir… RTÜK’ü yanlı, kendinden görmediği medyayı da yandaş diye yaftalayan kimi kesimlerin medya özgürlüğünden bahsetmesi ise gülünç bir tavrın ötesine geçmemektedir.” (8 Mayıs 2020) -Turkuvaz Medya Grubu’nda “Berna Laçin” sansürü İktidar olanaklarıyla beslenen ve büyüyen Turkuvaz Medya Grubu, iktidara yönelik eleştirel tutumuyla öne çıkan sanatçı Berna Laçin’in yer aldığı yayınlara yer vermeyeceğini ilan etti. Gruptan yapılan açıklamada kararın gerekçesi anlatıldı ve Berna Laçin hedef gösterildi. Açıklamada şöyle denildi: “İslam’ın kutsal şehirlerinden Medine'ye dil uzatan, Elazığ depremi gibi tüm Türkiye'nin kenetlendiği bir doğal afette bile provokasyon yapmaktan çekinmeyen, 30 bin askerimizi şehit eden teröristlere gerilla diyen, Türkiye'de bir dönem bir çok acıların yaşanmasına neden olan başörtüsü yasağını savunan sunucu Berna Laçin'in hala TV ekranlarında boy göstermesini şaşkınlıkla karşılıyoruz. Dahası, toplumun geniş bir kesiminin tepkisini çeken Berna Laçin ismi üzerinde ünlü markaların bu kadar ısrarcı olmasına da bir anlam veremiyoruz. Türk toplumunun değer yargılarına saygı gösteren bir kurum olarak bundan sonra Berna Laçin'in yer aldığı hiçbir reklamı yayınlamayacağımızı bir kez daha açıklamakta fayda görüyoruz.” (14 Mayıs 2020) Ankara’nın görevden el çektirilen eski Belediye Başkanı Melih Gökçek'in oğlu Osman Gökçek'in yönettiği Beyaz TV de Turkuvaz’ın peşinden gitti, "Berna Laçin’in yer aldığı hiçbir reklam filmine yayınlarımızda yer vermeyeceğimizi kamuoyuna bildiririz" açıklaması yaptı. (16 Mayıs 2020) -RTÜK üyesi Taşçı’dan, çifte standart raporu Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) üyesi İlhan Taşçı’nın, Kurul’un basın-yayın organlarına ilişkin kararlarına ilişkin hazırladığı rapora göre, 1 Ocak -15 Mayıs 2020 tarihleri arasında eleştirel yayın yapan kanallara toplam 36 kez ceza verilirken, iktidara yakın televizyon kanalları iki kez uyarıldı, bir kere de para cezasına çarptırıldı. Halk TV’ye söz konusu tarihler arasında idari para ve yayın durdurma olmak üzere toplam 13 kez, Tele-1’e 11 kez, Fox TV’ye 8 kez, KRT’ye de 4 kez ceza verildi. Buna karşın iktidarın kontrolündeki kanallardan sadece ATV, Ülke TV ve TGRT Haber’e 1’er kez ceza verildi; gazetecilik etik kuralları ile ilgili hukuki düzenlemeleri birçok yayınında ihlal ettiği için tepki çeken A Haber, Kanal 7 ve TV Net’e herhangi bir cezai işlem yapılmadığı bildirildi. (17 Mayıs 2020) SANSÜR DIŞI MÜDAHALELER -BİK’ten Evrensel’e bir ceza daha Basın İlan Kurumu (BİK), Evrensel gazetesine, İhsan Çaralan’ın 24 Şubat 2020 tarihli “Hükümet vatandaşına şehit olmayı vadeder mi?” başlıkla yazısı nedeniyle 5 günlük ilan kesme cezası verdi. Karar, ‘Bir kamu hizmeti olan gazetecilik… kamu yararına aykırı şekilde kullanılamaz.” ve ‘Kişi, kurum ve toplum katmanlarına yönelik yayınlarında, eleştiri sınırlarını aşan… haksız isnat yapamaz’ şeklindeki basın ahlak esaslarının ihlal edilmesi gerekçesine dayandırıldı. BİK; Evrensel gazetesinden, 2 Mart 2020 tarihli “Kimin için canını verdi bu gençler” başlıklı ve 16 Nisan 2020 tarihli “CHP’li Özel’den Altun’a izinsiz inşaat tepkisi” başlıklı haberler nedeniyle savunma istedi. (12, 13 Mayıs 2020) -Zonguldak Belediye Başkanı Alan’dan yerel basına, zabıtalı baskı AKP’li Kozlu Belediye Başkanı Ali Bektaş’ın, yeğenlerini belediyeye işe almasının yerel kanal Elmas TV’de haberleştirilmesi üzerine Elmas TV’ye zabıtalar tarafından yapılan ruhsat denetimi genişlemeye başladı. Yine AKP’li olan Zonguldak Belediye Başkanı Selim Alan, aleyhinde haber yapan yerel basın kuruluşlarına baskı amaçlı zabıtalar eliyle ruhsat denetimi yaptırdı. (13 Mayıs 2020) -Ülke TV’de şiddet çağrısına karşılık RTÜK’ün tavrı eleştirileri doğruladı Ülke TV televizyonunda Arafta Sorular adlı canlı yayına katılan Sevda Noyan’ın şiddet ve toplu öldürme ve silahlanma çağrısı olarak eleştirilen sözlerine karşılık RTÜK harekete geçmekte ayak diredi. RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin’in, üst kurul toplantısına mazeret bildirerek katılmaması nedeniyle Ülke TV şikayetleri kurul gündemine alınamadı. Üst kurul üyesi İlhan Taşçı’nın açıklamaları üzerine RTÜK muhalif yayıncılara kısa sürede cezalar kesip iktidara yakın yayıncıların ihlallerini gündeme almakta ayak dirediği gerekçesiyle eleştirildi. (14 Mayıs 2020) RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin eleştirilere karşılık “3 ay önce belirlenen başka bir toplantım sebebi ile şehir dışındaydım. Mazeretli değildim, raporlu hiç değildim sadece görevliydim. Halkımıza bile bile yalan söyleyerek kin ve nefrete sevk etmeyin. Yaptığınız suçtur" açıklaması yaptı. (15 Mayıs 2020) RTÜK Başkanı’na göre “talihsiz sözler, darbecileri sevindiren ceza olmaz” Ülke TV şikayetlerinin gündeme alınmamasında kasıt olmadığını savunulsa da RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, “Çok büyütülecek bir konu değil” diyerek kanala ceza vermeye gerek olmadığı yönünde görüş bildirdi. İnternette katıldığı bir canlı yayında RTÜK Başkanı şunları söyledi: “Ülke TV'de talihsiz diyebileceğimiz bir açıklama yapıldı. Komşularıyla ilgili bir söylemde bulunuldu. Burada bizi sevindiren olay şu, ilgili TV kuruluşu hemen açıklama yaptı. Darbeyi kınamanın ötesindeki söylemlerin asla yanında olmadıklarını söylediler. Bu bizim için sevindirici… Ülke TV'yle ilgili olarak bu özürler ışığında RTÜK'e bir rapor gelecek ama bu rapor sonundaki verilecek müeyyide varsa bu müeyyide, darbe sevicilerini sevindiren, onları gülümseten bir ceza olmamalı. Bunları ayırmamız lazım. Darbeyi övenlerin karşısında söylenenleri biz cezalandırmak gibi bir pozisyonda değiliz. Bizim görevimiz milli ve manevi değerler, komşularla ilgili söylenenler veya yayın ilkeleriyle ilgili bir aykırılık varsa bunu Üst Kurul'a getireceğiz. Daha önce yaptığımız gibi vicdanlarımızda, oturup bunu değerlendireceğiz, karar vereceğiz ve kamuoyuna duyuracağız. Çok büyütülecek, RTÜK'ü töhmet altında bırakılacak bir konu değil. Bundan önce verdiğimiz kararlar ne kadar önemlisi bu TV kanalıyla ilgili karar da o kadar önemli." (15 Mayıs 2020) Tepkiler üzerine RTÜK Başkanı yeni açıklama yapmak zorunda kaldı RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, tarafgir tutumumun tepkilere neden olması üzerine yeni bir açıklama yaptı. Şahin, “Sevda Noyan'ın söylemleri, RTÜK ilkeleri bakımından asla kabul edilemez. Hukuk dışı çağrılar ve şiddeti teşvik, taviz vermeyeceğimiz, kırmızıçizgilerimizdendir. İlgili uzman raporu Üst Kurul gündemine geldiğinde, RTÜK olarak söz konusu söylemlerin bir televizyonda yayınlanmasının karşılığı neyse gereği yapılacaktır. Olayın olduğu ilk günden itibaren bakış açımız budur. RTÜK sanki bunları mazur görüyormuş gibi ön yargıyla propaganda yapanlara karşı 'Kimsenin büyütmesine gerek yok gereği yapılır, alacağımız kararlarla darbe sevicileri sevindirmeyelim' mealinde konuşsam da halen bu süreci farklı noktalara çekmeye çalışanlar olduğunu üzülerek ve ibretle görüyorum. Açıkçası art niyetli propagandaları yürütenler, konuları konuşmayı değil kurumları ve kişileri hedef almayı amaçlamaktadır." (18 Mayıs 2020) RTÜK Ülke TV’ye 3 kez program durdurma cezası verdi Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, tartışmalara neden olan programı 19 gün sonra gündemine aldı ve kanalı cezalandırdı. İfadelerin “amacını aştığını” belirten RTÜK, yasanın "Yayın hizmetleri…. toplumu kin ve düşmanlığa tahrik edemez veya toplumda nefret duyguları oluşturamaz" hükmünün ihlal edildiğini belirterek Ülke TV hakkında 3 kez program durdurma cezası verdi. (22 Mayıs 2020) -RTÜK Başkanı’ndan özerkliği inkâr ve televizyonlara tehdit Mayıs ayı boyunca sansür ve tarafgirlik tartışmalarının odağında yer alan Radyo Televizyon Üst Kurulu Başkanı Ebubekir Şahin, “Salgınla Mücadele Sürecinde RTÜK” başlıklı konferansta bugüne kadar talimatla karar vermediklerini savundu ancak Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın talimatlarını emir sayacaklarını söyledi. Şahin şöyle konuştu: “Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından talimat ve telkin olmadı ama olursa devletimizin başıdır, onun talimatları ve telkinleri devletin bütün organlarını ilgilendirir. Talimat ve telkinlerini emir telakki eder, başımızın üstüne deriz.” Ana haber sunucuları yorum yasağı ile tehdit edildi Şahin ayrıca şunları söyledi: “Buradan uyarıyorum, normalde kanuna göre yorum yapması mümkün değildi. Gerçekten bu işi iyi yapan arkadaşlarımızın yorumlarını engellemeyelim diye biz de diğerlerininkini engelleme adına karar almıyoruz. Eğer böyle devam ederse, kanunda yeri var, bu konuda yeni bir karara alırız. Haber bültenleri yorum yapmadan, haber bülteni şeklinde sunabilirler.” (15 Mayıs 2020) RTÜK Başkanı’na Anayasa hatırlatıldı: Sarayın memuru değilsin, seni TBMM seçti RTÜK Üyesi İlhan Taşçı, RTÜK Başkanı Şahin’in bu sözleri üzerine, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın medyayı “virüs” olarak tanımladığı konuşmayı hatırlattı. Bu konuşmanın ardından Üst Kurul’da “aks değişikliği” yaşandığı yorumunu yaptı. Taşçı, “Ebubekir Şahin, TBMM tarafından seçilmiş bir üye olduğunu unutmuş. Saray tarafından atanan bir memur olduğunu zannediyor. Oysa Yasa’ya ve Anayasa’ya göre RTÜK üyelerinin tamamı tarafsızdır, bağımsızdır. Herhangi bir kişinin ya da kuruluşun emir ve talimatlarıyla görev yapmaz” dedi. Taşçı, muhalif televizyonlara lisans iptali kararlarının gündeme gelebileceği uyarısında bulundu. RTÜK üyeliği düşürülen gazeteci Faruk Bildirici ise Şahin’in sözlerini şöyle yorumladı: “Açıkça ihsas-ı rey yapıyor. Ondan sonra kurul toplanıyor. Onun görüşleri doğrultusunda ceza veriyor ya da vermiyor. Benim RTÜK’te çatıştığım kafa buydu işte. Bu yüzden anlaşamamıştık onlarla ve bu çizgide devam ediyorlar.” (16 Mayıs 2020) Lisans iptali işareti ve Bildirici’ye suçlama RTÜK Başkanı Şahin, Taşçı’nın uyarısını da doğrular biçimde son zamanlarda yandaş basında da sıkça dile getirilen “muhalif kanallara lisans iptali” konusuna değindi. Milliyet yazarı Ali Eyüboğlu’na yaptığı açıklamada artan eleştirilerle ilgili kendini savunan Şahin, gazeteci Faruk Bildirici’yi suçladı. Şahin şunları söyledi: "Özellikle şahsıma ve kurumumuza yönelik acımasız eleştirilerin asıl sebebinin bir siyasi parti kontenjanından seçilen bir üyenin (F. B.) kanun tanımaz, hukuk dışı bozguncu tavırları davranışları sebebiyle RTÜK üyeliğinin düşürülmesi. Ondan sonra belli bir kesimin adeta kan davası güder gibi şahsımı ve RTÜK’ü hedef aldığı aşikâr. Son olarak şunu söyleyebilirim ki asla cezayı öncelemedik. Fakat kanunumuz gereği ihlalde bulunanlara ve ihlalde ısrar edenlere müeyyide uygulamaktan da, lisans iptalleri vermekten de geri durmayız." (17 Mayıs 2020) -Demirören Medya, İYİ Parti’nin 19 Mayıs reklamını yayınlamadı İYİ Parti Genel Başkan Yardımcısı Ümit Dikbayır, partilerinin 19 Mayıs reklam filminin NTV, Star, Fox TV, Show TV, Habertürk, Beyaz TV, Ülke TV, KRT, Halk TV, Tele-1, Cem TV ve TV 100'de yayınlandığını ancak, CNN Türk ve Kanal D’de yayınlanmadığını açıkladı. İYİ Parti sözcülerinin sert eleştirilerine neden olan ambargoya Demirören grubunun “Reklam filmi için hukuk servisinden onay alınamadığı” gerekçesini ileri sürdüğü belirtildi. (20 Mayıs 2020) -Cumhuriyet’e rekor ilan kesme cezası Basın İlan Kurumu (BİK), 14 Nisan 2020 tarihli sayısında “Boğaz’da kaçak var” başlığıyla yayınlanan ve Cumhurbaşkanı İletişim Başkanı Fahrettin Altun’un Kuzguncuk’ta vakıflardan kiraladığı araziye yaptırdığı şömine ve çardağın İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ekiplerince yıkılmasına ilişkin haber nedeniyle Cumhuriyet Gazetesi'ne rekor ceza verdi. Cumhuriyet gazetesine 35 gün süreyle resmi ilan kesme cezası veren BİK, kararının gerekçesinde, “haberin gerçeği yansıtmadığı”nı ve “kamu yararı olmadığı”nı savundu. (21 Mayıs 2020) Cumhuriyete verilen rekor cezanın ardından Türkiye Gazeteciler Cemiyeti RTÜK ve BİK’i tarafsızlığa çağıran bir açıklama yayınladı. TGC açıklamasında şunlar vurgulandı: “RTÜK ve BİK’in kararları demokratik toplum düzeninin gereklerine ve ölçülülük ilkelerine aykırı olamaz. Demokratik toplum ölçütü, çağdaş ve özgürlükçü bir anlayışla yorumlanmalıdır. Tarafsızlık bunu gerektirmektedir. Yayın durdurma, para ve resmi ilan kesme cezalarıyla eleştirel yayın yapan kuruluşlar ekonomik olarak zayıflatılıp kapanmalarına neden olacak bir yaklaşım sürdürülmektedir. Eleştirel medyaya bedel ödetilmekte, iktidara yakın medyanın şiddeti öven ve destekleyen açıklamaları görmezden gelinmekte ve cezasızlık yaklaşımı uygulanmaktadır. RTÜK ve BİK’in görevi halkın haber alma, gerçekleri öğrenme ve bilgilenme hakkını engellemek olmamalıdır.” (22 Mayıs 2020) -Kızılay haberleri nedeniyle BirGün’e 7 gün ilan kesme cezası Basın İlan Kurumu (BİK), BirGün gazetesine, Kızılay ile ilgili iki haberi nedeniyle biri iki diğeri beş gün olmak üzere toplam 7 gün ilan kesme cezası verdi. (22 Mayıs 2020) -RTÜK Tanal’ın A Haber başvurusuna yanıt vermiyor CHP İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal, A Haber hakkında RTÜK’e yaptığı şikayetin 3 buçuk aydır sonuçlandırılmadığını açıkladı. Tanal 13 Şubat’ta Meclis’te 12 AKP’li milletvekilinin Pensilvanya’da Fetullah Gülen’le çektikleri hatıra fotoğrafını göstererek, başı açık kadın vekillerin Gülen’in karşısında başlarını örtmelerini eleştirmişti. Bu açıklamalar A Haber’de “CHP’li Tanal başörtüsünü hedef aldı” başlığıyla yayınlanınca Tanal RTÜK’e başvuruda bulunmuştu. Tanal 17 Şubat tarihli başvurusuna “prosedür çerçevesinde incelenmektedir” yanıtı verildiğini duyurdu. (27 Mayıs 2020) -Muharrem İnce, ekranda Erdoğan hegemonyasına karşı canlı yayını terk etti CHP’li siyasetçi Muharrem İnce, tek konuk olarak davet edildiği Haber Global televizyonu canlı yayınını, kanalın Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın konuşmasına bağlanması üzerine terk etti. İnce ayrılırken şunları söyledi: “Erdoğan'ın babasının malı değildir Türkiye Cumhuriyeti. Ben Erdoğan'dan korkmuyorum. Sözlerimi söyleyeceğim arenalar vardır, sokaklar vardır. Konuşsun otuz beş televizyonda, bir tanesinde de ben konuşayım. Niye kesiyorsunuz? Böyle olmaz. Erdoğan bu memleketin kurucusu değil, sahibi değil. Çağırıyorsanız buraya birisini konuşturacaksınız. Size söylemiyorum, patronlarınıza söylüyorum.” (29 Mayıs 2020) İnce’nin yayını terk etmesinin ardından Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fahrettin Altun’dan savunma geldi. Altun Twitter’da şöyle yazdı: “Sayın Muharrem İnce'nin, bu akşam bir televizyon kanalında katıldığı programın Sayın Cumhurbaşkanımızın ‘Fetih Programı’nda konuşma yaptığı dakikalara denk gelmesi üzerine yarıda kesilmesiyle ilgili sarf ettiği sözlere üzüntüyle şahit olduk. Sayın İnce'nin, özel bir televizyon kanalının tamamen kendi hür iradesiyle belirlediği yayın tercihleri üzerinden Sayın Cumhurbaşkanımız hakkında haksız, mesnetsiz ve ağır ithamlarda bulunarak takındığı suçlayıcı tavır kabul edilemez. Türkiye Cumhuriyeti'nde faaliyet gösteren her bir medya kuruluşu özgürce görüşlerini ve yayın tercihlerini yansıtmakta, yasal çerçeve içerisinde faaliyetlerine bir kısıtlama olmaksızın devam edebilmektedir. Sayın İnce'nin bu tavrı medya camiamıza da iftira mahiyeti taşımaktadır.” (30 Mayıs 2020) Altun’un savunmasına karşın CNN Türk’ün ana haber bülteni eski sunucularından Nevşin Mengü, şu mesajı paylaştı: “Cumhurbaşkanı’nın konuşmalarını hangi kanal kaç dakika verdi, vermedi konusuyla ilgili çetele tutulduğunu, vermeyenlere de neden vermediniz sorusunun sorulduğunu hepimiz biliyoruz.” (30 Mayıs 2020) -Cumhuriyet’e bir de tekzipli baskı Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fahrettin Altun, eleştirilerin odağına yerleşmesine neden olan "Boğazda kaçak var" haberiyle ilgili olarak Cumhuriyet gazetesini tekzip yağmuruna tuttu. Terör gerekçesiyle soruşturma ve Basın İlan Kurumu'nun 35 günlük rekor ilan kesme cezasının ardından Cumhuriyet gazetesinde Altun'un avukatlarının gönderdiği "cevap ve düzeltme" metinleri yayınlandı. Bir gün içinde üç ayrı tekzip, Cumhuriyet gazetesinin 31 Mayıs sayısının birinci sayfasında yayınlandı. Tekziplere tepki gösteren CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, "Gönderilen tekzipler yargının güce boyun eğdiğinin fotoğrafıdır. Şimdinin muktediri olan zat ve ondan aldıkları güç ile yasa, hukuk tanımaz hale gelenler bugünlerden utanacaktır. Ancak Cumhuriyet gazetesi gelecek kuşaklara, onurlu bir miras bırakacaktır" dedi. Gazetenin Genel Yayın Yönetmeni Aykut Küçükkaya da 1 Haziran'da da aynı konuda bir tekzip yayınlamak zorunda olduklarını belirterek şunları yazdı: Sokak yasağının da yaşandığı bir pazar günü karşınıza yalnızca Türk basın tarihine değil, dünya basın tarihine de geçecek bir Cumhuriyet'le çıkıyoruz. Tekzip metinlerine alışkınız. Ancak Olayların Ardındaki Gerçek köşesine gelen tekzip metni karşısında şaşkınız! Terör soruşturmaları, yargılamalar, Basın İlan Kurumu üzerinden verilen cezaları, haberlerimize yönelik 'bağımsız yargı'nın aldığı tekzip kararlarına karşın gerçeği yazmayı sürdüreceğiz. Diz çökmeyeceğiz. Baskılara karşın susmayacağız. (31 Mayıs 2020) İŞTEN ÇIKARMALAR/GAZETECİNİN ÇALIŞMA YAŞAMI -Koronavirüs sürecinde gazetecilerin yaşadığı hak kayıpları Koronavirüsü bahane eden medya işverenlerinin çalışanların haklarını gözetmeyen uygulamaları devreye sokmaya başladı. Kronik hasta raporlu olanlar da dahil olmak üzere çalışmadıkları tüm sürenin ücretli izin hakkından düşülmesi uygulaması neredeyse tüm medya grupları için geçerli oldu. Turkuvaz medya grubunda (Sabah, Takvim, A Haber, ATV vd.) gazeteciler ücretli izne çıkarıldı. Salgın sürecinde birikmiş izinlerin eritilmesini amaçlayan uygulamada bazı çalışanlar, izin dilekçesi imzalatıldığı halde çalışmaya devam etti. Demirören medya grubunda tüm birimlerde zorunlu ücretli izne çıkarma uygulaması devam etti. Hürriyet, Milliyet, CNN Türk, Kanal D, radyolar, matbaalar, idari birimlerde bulunan tüm personel için hak ettiği ücretli izinlerin dönüşümlü olarak kullandırıp eritilmesi talimatı verildi. Hürriyet ve Milliyet gazetelerinde kısa çalışma ödeneğine başvurulacağı açıklandı. Çalışanlara maaşlarında hak kaybı yaşamayacakları duyuruldu. Çağdaş Gazeteciler Derneği bir basın açıklamasıyla uygulamayı kınadı, tepkiler ve eleştiriler gündeme geldi. İlk duyurunun üzerinden iki hafta geçtikten sonra Hürriyet ve Milliyet’te kısa çalışma ödeneği başvurusundan vazgeçildiği açıklandı. Demirören grubunda bazı idari kadrolarda kısa çalışma ödeneği uygulaması başlatıldı. Doğuş medya grubunda gazeteciler zorunlu ücretli izne çıkarıldı. Dönüşümlü olarak koronavirüs sürecinin başından bu yana izin kullandırılan çalışanların birikmiş izinleri salgın günlerinde eritildi. Fox TV’de gazetecilerin ücretli izinlerinin salgın sürecinde eritilmesi uygulamasına gidildi. Haber Global televizyonunda çalışanlar 1 hafta ila 1 ay sürelerle ücretsiz izne çıkarılmaya, maaşlar eksik yatırılmaya başladı. Türkmedya grubunda gazeteler kısa çalışma ödeneğine başvurdu; 24 TV ise mevcut çalışma düzenini sürdürdü. Cumhuriyet, Gazete Duvar, Kanal 7, Ülke TV, İhlas Haber Ajansı gibi pek çok basın kuruluşu kısa çalışma ödeneğine başvurdu/devam etti, gazetecilerin maaşları kesintilerle ödenmeye başladı. Tüm Türkiye çapında pek çok yerel gazete kısa çalışma ödeneğine başvurdu. Günlük yerel gazetelerin çoğu haftalık çıkmaya başladı. Birkaç örnek vermek gerekirse; Antalya’da Manşet, İleri, Son Haber, Gerçek, Körfez, Gündem, Gazete Bir, Hürses, Ekspres, Yeni Yüzyıl gazeteleri kısa çalışma ödeneğine başvurdu. Gazeteler Mayıs ayı boyunca haftada bir gün baskı yaptı. Bu gazetelerde çalışanlara Nisan ayı için bin 1 lira verildi. Mayıs ayı için bin 311 lira verildi. Bu gazetelerin bazılarında maaşların yüzde 40’lık bölümü işveren tarafından karşılandı. Buna karşın gazetecilerin çoğu Mayıs ayında bin 311 lira ile geçinmek zorunda kaldı. Eskişehir’de sokağa çıkma yasağı günlerinde gazeteler basılmadı. 8 yerel gazeteden 7’si kısa çalışma ödeneğine başvurdu. Kentin en köklü gazeteleri Sakarya ve İstikbal başta olmak üzere Anadolu, Şehir, Sonhaber, Yenigün ve Milli İrade gazetelerinde çalışanların hesaplarına maaş olarak İŞKUR’dan bin 50 ila bin 300 lira yattı. Bursa’da yerel gazeteler günlük çıkmayı sürdürdü ancak tamamı bayram boyunca baskıya ara verdi. Önce kısa çalışma ödeneğine başvuran, personeli 15 gün çalıştırıp 15 ücretsiz izne çıkarmayı planlayan ancak daha sonra bu karardan vazgeçen Olay Medya yönetimi, 15 gün zorunlu ücretli izne çıkarma uygulamasına başladı. Gazetecilerin birikmiş izinleri salgın günlerinde eritildi, maaşlarda kesintiye gidildi. (1-31 Mayıs 2020) -Gazeteci Saymaz’ın programı sonlandırıldı Best FM, 17 Mart’ta Hürriyet gazetesinden ayrılan gazeteci İsmail Saymaz’ın “Bunu ben de söylerim” programını sonlandırdı. (1 Mayıs 2020) -DİSK Basın-İş koronavirüs sürecinde çalışma şartlarını raporlaştırdı DİSK Basın-İş Mayıs ayının ilk yarısına kadar olan verilerle Pandemi ve Gazetecilik raporu hazırladı. Rapora göre, kısa çalışma ödeneğine en çok başvuran işletmeler matbaalar oldu. Matbaalarda çalışanların yaklaşık üçte birinin ücretsiz izne çıkarıldığı belirtildi. En az 4 matbaa çalışanı salgın nedeniyle hayatını kaybetti. 116 gazeteciye yapılan çevrimiçi ankete göre, ankete katılanların yüzde 6’sı salgın döneminde işsiz kaldı, yüzde 50’den fazlası evden çalışmaya geçti, yüzde 12’si maaşlarının geç ödendiğini belirtti. Maaşını eksik alanların oranı yüzde 6.9 olurken yüzde 3.4 oranında gazeteci hiç maaş alamadığını ifade etti. Ankete katılanların yüzde 31’i iş yükünün arttığını, yüzde 19’u çalışma süresinin uzadığını, yüzde 8.6’sı mobbinge maruz kaldığını bildirdi. (14 Mayıs 2020) -Bursa’da iki gazeteci işten çıkarıldı Bursa’da yayın yapan yerel LineTv çalışanları Tuğba Külhaşoğlu, Selda Balaban işten çıkarıldı. (15 Mayıs 2020) -Gazeteci Korucu intihar etti Gazeteci Mustafa Korucu intihar etti. 56 yaşında hayatına son veren Korucu, Günaydın, Hürriyet, Bugün gazetelerinde ve HBB, Kanal 6, Star televizyonlarında çalışmış, hayatının son döneminde Silivri’de marangozluk yapmaktaydı. (21 Mayıs 2020) GÖZALTI, TUTUKLAMA, DAVA VE YARGI KARARLARI -Sendika.org’a erişim engelinin anayasa aykırılık kararının gerekçesi açıklandı Başbakanlık Güvenlik İşleri Genel Müdürlüğü’nün talebi üzerine 2015 yılında bir haberden kaynaklı toplam 118 internet haber sitesi ile sosyal medya hesabına erişim engeli konulmuştu. Erişime engellenen haber siteleri arasında sendika.org da yer almıştı. Sendika.org’un temsilcisi ilki 9 Ekim 2015 tarihinde olmak üzere toplam 17 kez Anayasa Mahkemesi’ne (AYM) bireysel başvuruda bulunarak kararın kaldırılmasını talep etmişti. Aradan geçen 5 yılda hiçbir karar verilmezken, geçen Şubat ayında Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne (AİHM) başvurulmuştu. Bu girişimin ardından AYM, 11 Mart 2020 tarihinde kararın anayasanın ifade ve basın özgürlüğüne ilişkin düzenlemelerine aykırılık taşıdığına hükmetmişti. Sendika.org’a 6 bin lira tazminat ödenmesi kararlaştırılmıştı. AYM’nin kararı Resmi Gazete’de yayınlandı. AYM’nin 5 yılı boyunca hiçbir karar almadığı süreçte sendika.org yayınını farklı alan adları alarak sürdürürken, bu alan adlarını da toplam 62 kez erişime engellenmişti. (2 Mayıs 2020) -Tekirdağ’da Gazeteci Akgün’e ev hapsi Tekirdağ’da pandemi hastanesine izinsiz girdiği gerekçesiyle İl Sağlık Müdürü tarafından şikayet edilen gazeteci Ferhat Akgün’e ev hapsi verildi. Akgün şunları söyledi: “Hükümetin dünyaya örnek olan mücadelesine rağmen, yerelde aksak giden işleri dile getirdik. Bu süreçte haber yaptım. Mübarek ramazanda ev basmak nedir. Evden aldıkları sadece bir laptop. İstenilse getirir teslim ederdim. Gece nezarethanede tutuldum. Karakolda ifade verip ayrıldıktan sonra hakkımda yakalama kararı çıkarıldı. Adi bir suçlu gibi kelepçelenerek savcılığa ifadeye götürüldüm. Savcılıkta mahkemeye sevk etti. Mahkeme soruşturma devam edene kadar ev hapsi verdi. Süresi belli değil. Herkes için hak hukuk adalet istiyorum.” (2 Mayıs 2020) -Gazeteci yazar Zarakolu hakkında soruşturma Artı Gerçek ve Evrensel yazarı Ragıp Zarakolu, “Makus talihten kaçış yok” başlıklı yazısında iktidarı Demokrat Parti ve Adnan Menderes’le benzerlik kurarak eleştirdi. İktidar sözcüleri ve taraflı basını Zarakolu’nu, yazısında darbe söyleminde bulunmakla suçladı, ağır bir saldırı dalgası başlatıldı. İletişim Başkanı Fahrettin Altun şunları yazdı: “Kaderi tayin eden Allah’a yemin olsun ki bu hastalıklı zihniyete ve tehditlerine boyun eğmeden milleti için dimdik duran liderimiz, Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın sonuna kadar yanında, sonuna kadar arkasındayız.” Cumhurbaşkanlığı Sözcüsü İbrahim Kalın şunları yazdı: “Darbe, cunta, idam söylemlerinizle tarihin çöplük kutusuna yuvarlanıp gideceksiniz. Erdoğan nefretiyle kahrolacak, kininizde boğulacaksınız. Bu millet sizin hiçbir meşum planınıza geçit vermeyecek. Bu memleketi birilerine peşkeş çekmenize asla müsaade etmeyeceğiz.” AKP Sözcüsü Ömer Çelik şunları yazdı: “Cumhurbaşkanlığı makamına karşı anti-demokratik çağrılarda bulunanların döşemeye çalıştığı yol bu ülkenin tüm demokratik kazanımlarını imha etmeyi hedefliyor. Milletimizin iradesini açıkça tehdit etmeye başladılar. Demokrasimizi çalmaya çalışıyorlar. Demokrasimizi ve cumhuriyetimiz en büyük siyasal değerlerimizdir. Bunlara saldıranlara karşı milletimizin safında yer almak onurdur.” (5 Mayıs 2020) Zarakolu hakkında Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın suç duyurusu üzerine, İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı “darbe mesajı vererek Anayasal düzeni hedef almak” suçlamasıyla soruşturma başlattı. (7 Mayıs 2020) Ragıp Zarakolu’nun yazısı nedeniyle Evrensel gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Fatih Polat ile Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Görkem Kınacı ifadeye çağrıldı. (12 Mayıs 2020) -Gazeteci Hakan Aygün serbest bırakıldı Gazeteci Hakan Aygün, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın koronavirüse karşı başlattığı yardım kampanyası kapsamında duyurduğu IBAN numaralarına gönderme yaparak sosyal medyada “Ey IBAN edenler…” ifadeleriyle paylaşım yapması nedeniyle Bodrum’da sulh ceza hâkimliği tarafından "halkı kin ve düşmanlığa tahrik veya aşağılama" ve "hakaret" suçlamasıyla 4 Nisan’da tutuklanmıştı. Aygün ilk duruşmada tahliye edildi. (6 Mayıs 2020) -Aşk 101 dizisi için takipsizlik kararı verildi Netflix’te yayınlanan Aşk 101 dizisi gençleri eşcinselliğe yönlendirdiği gerekçesiyle RTÜK, CİMER ve İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı nezdinde şikayetlere konu olmuştu. Savcılık, dizinin üyelikle izlenen bir platformda yayınlandığını, kamuya açık olmadığını, izleyicilerin hür iradeleriyle ücreti karşılığı izlediğini belirterek soruşturmaya yer olmadığı kararını verdi. (6 Mayıs 2020) -Yazar Mahmut Alınak’ın müebbet hapsi istendi Kars’ta 17 Şubat 2020 tarihinde çıkarıldığı mahkemece tutuklanan siyasetçi, Odatv internet haber sitesi köşe yazarlarından Mahmut Alınak’ın, hakkında düzenlenen iddianame ile müebbet hapsi istendi. Alınak, yazdığı köşe yazıları, verdiği dilekçeler ve katıldığı bazı toplantı ve eylemler aracılığıyla görüşlerini ifade etmekten yargılanacak. Dava, 13. Kars Ağır Ceza Mahkemesi’nde görülecek. Mahmut Alınak hakkında, “Devletin birliğini ve ülke bütünlüğünü bozmak” suçlaması açılan davanın ilk duruşması Kars 2. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Alınak, yaşı ve tutuklu bulunduğu süre göz önüne alınarak tahliye edildi. (6, 13 Mayıs 2020) -Gazetecilere MİT iddianamesi kabul edildi İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı'nca yürütülen MİT mensubunun cenaze törenine ilişkin görüntüleri yayınladıkları iddiasıyla gazetecilere açılan soruşturmanın iddianamesi kabul edildi. İstanbul 34. Ağır Ceza Mahkemesi tarafından kabul edilen iddianamede, “MİT mensubunun kimliğini ifşa etme” suçlamasıyla 6'sı tutuklu 7 gazeteci ile Akhisar Belediyesi’nin bir basın çalışanı hakkında 8 yıldan 17 yıla kadar hapis talep edildi. Odatv Sorumlu Haber Müdürü Barış Terkoğlu, Odatv Genel Yayın Yönetmeni Barış Pehlivan, Odatv muhabiri Hülya Kılınç, Yeniçağ gazetesi yazarı Murat Ağırel, Yeni Yaşam Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ferhat Çelik, Yeni Yaşam Gazetesi Yazı İşleri Müdürü Aydın Keser tutuklu bulunurken BirGün Yazarı Erk Acarer yurtdışında. CHP Akhisar Belediyesi Basın Birimi görevlisi Eren Ekinci ifadesinin ardından serbest bırakılmıştı. İddianamede gazetecilere “Devletin Güvenliğine ve Siyasal Yararlarına İlişkin Gizli Kalması Gereken Bilgileri Açıklama”, “İstihbarat faaliyeti ile ilgili bilgi ve belgeleri ifşa etmek” suçlamaları yöneltildi. Gazeteciler, MİT Kanunu'nun 27. Maddesi ile TCK'nın 329. Maddesi'nden (Gizli kalması gereken bilgileri açıklama) yargılanacak. (7 Mayıs 2020) -Gazeteci Ataklı için 1 yıl 6 aya kadar hapis istendi Gazeteci Can Ataklı hakkında EBA TV yayınındaki “başörtülü öğretmen” eleştirileriyle açılan soruşturmada iddianame hazırlandı. İddianamede, Ataklı’nın "..milyonlarca öğrenciye rol model olarak türbanlı öğretmeni vermek çok yanlış..", "...Öğretmenin görüntüsü türbanlı öğretmen değil. Yani imaj olarak..", "...Kardeşim o kafa yapamaz, sen ilk gün başlıyorsun ve imaj olarak türbanlı öğretmenle başlamak kadar bence facia bişey olmaz.." ifadelerini kullanması gerekçesiyle "Halkı kin ve düşmanlığa tahrik veya aşağılama" suçundan 9 aydan 1 yıl 6 aya kadar hapis cezası istendi. (9 Mayıs 2020) -Gazeteci Kayışoğlu gözaltına alındı Gazeteci Yusuf Kayışoğlu, Bursa’nın Yenişehir ilçesi Kirazlıyayla mevkiinde kapasite artırımı planlayan maden firmasına tepki gösteren köylülere jandarma müdahalesi sırasında çekim yaptığı gerekçesiyle gözaltına alındı. (12 Mayıs 2020) -Mahkeme Başkanı’ndan RTÜK Başkanı tespiti ‘tarafsızlığını yitirmiş’ Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), 23 Mart 2020 tarihinde TELE 1’de yayımlanan “Gün Başlıyor” adlı programda gazeteci Can Ataklı’nın Milli Eğitim Bakanlığı’nın TRT EBA TV’de türbanlı öğretmene görev vermesini eleştirdiği gerekçesiyle kanala üst sınırdan 5 kez program durdurma ve 25 bin 881 TL idari para cezası vermişti. Ankara 12. İdare Mahkemesi, TELE 1’in avukatının, RTÜK kararının yürütmesinin durdurulması talebini 17 Nisan 2020’de oyçokluğuyla reddetmişti. Çoğunluk kararına muhalif kalan Mahkeme Başkanı Fethi Sayın, yazdığı karşı oy yazısında, RTÜK’ün 23 Mart tarihli programa 2 gün sonra ceza verdiğini ve bunu 3 Nisan’da kanala elden tebliğ ettiğini anımsatarak, bağımsız ve tarafsız olması gereken RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin’in, konu henüz kurumun ilgili daire uzmanlarınca incelenmemişken medyaya yansıyan ifadeleri nedeniyle davacı tarafça, “tarafsızlığını yitirdiği, hasmane bir tutum aldığı, ‘ihsası rey’ niteliğindeki açıklama yaptığı” şeklinde eleştirildiğine dikkat çekerek, “Yaşanan tüm bu hususların da bağımsız idari otorite vasfındaki davalı idarenin eylem, işlem ve kararlarında uzmanlıktan uzaklaştığı, profesyonel bir davranış sergilemediği, tarafsızlık algısına ağır darbe vurduğu görülmektedir. Dava konusu kararın alınış ve tebliğ sürecinin anayasa, yasa ve uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınan hak arama özgürlüğünün ihlali niteliğinde olduğu, adil yargılanma ilkesine aykırılık taşıdığı açıktır” tespitini yaptı. (13 Mayıs 2020) -Mahkeme RTÜK’ün savunma almadan verdiği cezayı durdurdu Ankara 14. İdare Mahkemesi, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’nun 7 Mayıs’ta Halk TV’ye verdiği 5 kez program durdurma cezası ve 29 bin TL idari para cezasını durdurdu. Mahkeme, CHP İstanbul İl Başkanı Canan Kaftancıoğlu'nun katıldığı programdaki sözleri nedeniyle kesilen cezanın savunma alınmadan verilmesi gerekçesiyle yürütmeyi durdurma kararı aldı. (14 Mayıs 2020) -Gazeteci Pehlivan’ın cezaevinde darp edilmesinin görüntüleri ortaya çıktı Odatv Genel Yayın Yönetmeni Barış Pehlivan’ın, MİT mensubunun kimliğini ifşa etme suçlamasıyla tutuklanmasının ardından gönderildiği Silivri Cezaevi’ndeki işlemleri sırasında bir gardiyan tarafından darp edilmesine ilişkin görüntüler ortaya çıktı. Görüntülerde, oturur durumda olan Pehlivan’ın yanına gelen gardiyan, eliyle sertçe Pehlivan’ın sağ omuzuna vuruyor, sonra eğilerek yüzüne bir şeyler söylüyor. Barış Pehlivan’ın avukatları, görüntüler ortaya çıkmadan önce darp nedeniyle suç duyurusunda bulunmuştu. Ancak savcılık, darp yaşanmadığı gerekçesiyle “kovuşturmaya yer yok” kararı vermişti. Darp konusu iddianameye de girmiş, 50 sayfalık iddianamede savcılar darp yaşanmadığını savunarak avukatların suç duyurusunu “dezenformasyon faaliyeti” olarak nitelemişti. Bu iddiayı güçlendirircesine günlerce başta Sabah gazetesi olmak üzere iktidar yanlısı basın dava dosyasına girmiş ve girmemiş pek çok evrakla darp şikayetini çürütmeye çalışan sızdırma haberler yayınlamış, gazeteciler ve avukatlar yalancılıkla suçlanmıştı. Darp görüntülerinin ortaya çıkmasıyla Pehlivan’ın avukatları suç duyurusuna verilen takipsizlik kararının kaldırılmasını için yeni başvuruda bulundu. (15-21 Mayıs 2020) -Gazeteci Gülseven gözaltına alındı, fotoğraf sanatçısı Erez tutuklandı Gazeteci Hakan Gülseven gözaltına alındı. Gülseven, gözaltına alınmadan hemen önce, sosyal medyada trollere karşı hareket başlatan Taylan Kulaçoğlu'nu savunmuş ve şunları yazmıştı: “Şu an polisler Taylan Kulaçoğlu'nu Ayvalık'ta gözaltına aldı. Halkı öldürmekle, eşlerine-çocuklarına tecavüz etmekle tehdit eden iktidar trollerine karşı mücadele verdiği için... Taylan’ı tutabilecekleri en ufak bir gerekçe yok; daha öncekiler gibi. Bırakmak zorunda kalacaklar. Ama şu an devlet bize diyor ki, “Ben Sevda Noyan’ın, Fatih Tezcan’ın devletiyim.” Mesaj tam olarak budur. Mesaj gözaltısıdır bu.” Kulaçoğlu ve Gülseven ile birlikte fotoğraf sanatçısı Fırat Erez de “dini değerleri aşağılamak” suçlamasıyla gözaltına alındı. Sulh Ceza Hâkimliği tarafından tutuklanarak cezaevine gönderildi. (17 Mayıs 2020) -Gazeteci Doğru tutuklandı Gazeteci Rojhat Doğru, 2019’da açılan bir soruşturma nedeniyle Diyarbakır’da gözaltına alındı. Doğru, Diyarbakır Adliyesi’nde savcılık ifadesinin ardından tutuklama talebiyle mahkemeye sevk edildi ve “örgüt üyeliği” iddiasıyla tutuklandı. (23 Mayıs 2020) İLKE İHLALLERİ – MANİPÜLASYONLAR -Yeni Şafak: CHP, şizofren kitle Yeni Şafak, “Yalanı bile utandırdılar” manşetiyle CHP’yi hedef aldı. Haberde, “Türkiye hem koronavirüsle mücadelesi hem yardım isteyenin imdadına koşmasıyla dünyaya parmak ısırtıyor. Ama içerideki şizofren kitle tuhaf bir yalan sarmalına girmiş durumda. CHP’nin başını çektiği muhalefet, bir saatte çürütüleceğini bile bile yalan söylemekten utanmıyor” ifadelerine yer verildi. (1 Mayıs 2020) -Sabah, gazeteci Ağırel’i hedef gösterdi, manipülasyon yaptı Sabah gazetesi, MİT mensubunun cenazesiyle ilgili yayın yaparak kimliğini deşifre ettiği gerekçesiyle tutuklu bulunan gazeteci Murat Ağırel’i ve Sputnik haber ajansını hedef gösterdi, aralarında gizli bir görüşme olmuş gibi manipülasyon yaptı. Sabah’ta Abdurrahman Şimşek imzalı “İfşa öncesi sır görüşme” başlıklı haberde “Libya’da şehit düşen MİT görevlilerini deşifre eden ilk isimlerden olan Murat Ağırel’in, uluslararası bir haber ajansıyla 15 dakikalık görüşme gerçekleştirdiği tespit edildi” denildi. Söz konusu görüşmenin, RS FM radyo programına bağlantı telefonu olmasına karşın Sabah gazetesinde “sır görüşme” olarak verilmesi üzerine Ağırel’in avukatları ve Sputnik yalanlama yaptı. Avukatları Celal Ülgen ve Ruşen Gültekin görüşmenin kamuya açık olduğunu, Ağırel’in, Sputnik bünyesindeki RS FM’deki programa telefonla bağlanarak “Sarmal” adlı kitabı hakkında konuştuğunu açıkladı. (1-6 Mayıs 2020) -Akit’ten ekonomi manipülasyonu Yeni Akit, “Faiz lobisinin tüm çabalarına rağmen IMF’ye diz çökmedik / Yardım alan değil yardım eden ülkeyiz” manşetiyle ekonomik manipülasyon yaptı. Haberde, “2009 küresel ekonomik krizi, Gezi kalkışması, 17-25 Aralık operasyonları, 15 Temmuz darbe girişimi ve dolar krizi döneminde Türkiye’yi tekrar IMF’nin boyunduruğuna sokmaya çalışan şer şebekesinin, pandemi dönemindeki hamlesi de boşa çıktı. 100’den fazla ülke IMF’den kredi almak için kuyruğa girerken kendi öz kaynaklarıyla ayakta durmayı başaran Türkiye, 50’den fazla ülkeye yardım elini uzattı” denildi. (2 Mayıs 2020) -Milat: Bayraktar’ı eleştiren CHP terörle mücadeleyi hazmedemiyor Milat gazetesi, “CHP’den ahlâksız iftiralar” başlıklı birinci sayfa haberiyle Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın İHA ve SİHA üreten damadı Selçuk Bayraktar’a sahip çıktı. Haberde, “Terörle mücadeleyi hazmedemeyen CHP, bu kez PKK’ya dünyayı dar eden SİHA’ları üreten Baykar’a saldırdı” ifadeleri kullanıldı. (5 Mayıs 2020) -Akit’in hedefi ‘Askıda fatura’: İmamoğlu maaş bile ödeyemiyor Yeni Akit, “Tasarruf diyerek geldikleri İBB’nin kasasını 10 ayda boşalttılar / İmamoğlu maaş bile ödeyemiyor” manşetiyle CHP’li İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu’nu hedef aldı. Haberde, “Bütçesi birçok bakanlıktan daha fazla olan İstanbul Büyükşehir Belediyesi, CHP’li Ekrem İmamoğlu’nun yönetiminde tarihinde ilk defa personelinin maaşını ödeyemez hale geldi. İsraf iftiraları ile gelip ‘Tasarruf yapacağız’ naraları ile başkanlık koltuğuna oturmasının ardından belediyenin kaynaklarını çalgı çengicilerle yandaş şirket ve medya gruplarına yediren İmamoğlu, personelin nisan maaşını ödeyemedi” denildi. Akit, ertesi gün de İmamoğlu’nu bu kez “10 ayda İBB’yi batıran, personelinin maaşını bile ödeyemeyen CHP’li İmamoğlu kaynak arayışında / Ekrem’in umudu ‘askıda’” başlığıyla manşet yaptı. Haberde, “’Tasarruf yapacağım’ naralarıyla ele geçirdiği İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin kaynaklarını yandaş firmalarla sözde sanatçılara peşkeş çeken İmamoğlu zor durumda kalınca çareyi yeni hokkabazlıklarda aramaya başladı. İmamoğlu’nun manidar bir zamanda başlattığı ‘Askıda Fatura Kampanyası’, ‘Ekrem Bey, belediye çalışanlarının maaşını buradan gelecek parayla mı ödeyecek?’ sorusunu akıllara getirdi” denildi. (7-8 Mayıs 2020) -Sabah’ta kamuda lüks araç eleştirisi yapıldı ama hedef İmamoğlu Sabah gazetesi, “2020 model skandal” manşetiyle CHP’li İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ni hedef aldı. Haberde, “Koronayı fırsat bilen CHP’li İBB, doğalgazda fatura vurgunu yaptı; işçi maaşlarını yatırmadı; üst yöneticiler için 2020 model araç ihalesi açtı” ifadelerini kullandı. Haberde ayrıca “Doğalgazda vatandaşları soydular”, “Ramazanda işçileri maaşsız bıraktılar” ve “Vatandaş can, bunlar lüks araç derdinde” alt başlıkları kullanıldı. (7 Mayıs 2020) -1 Dolar 7,3 TL’ye çıkınca havuz medyası harekete geçti Doların Türk Lirası karşısında tarihi rekor kırarak 7,3 seviyesinden işlem görmesinin ardından havuz medyası çeşitli ekonomik manipülasyon hamlelerine girişti. Yeni Şafak, “Darbeciler içeriden patronları Londra’dan harekete geçti / Finansal teröre suçüstü” manşetiyle çıktı. Haberde, “CHP’liler darbe imasında bulunurken Türkiye’ye Londra’dan da ekonomik saldırılar geldi. Dolar kurunu yükseltmek için Türk bankalarından yüklü miktarda dolar alan spekülatörler, TL karşılığını bulamayınca açığa düştü. BDDK, harekete geçip spekülasyon yapan BNP Paribas, Citibank ve UBS bankalarına işlem yasağı getirdi” denildi. Milat gazetesi de aynı haberi “Darbe tehditlerinin ardından İngiliz bankalarından kur saldırısı / Londra’ya yasak” manşetiyle verdi. Haberde ise “Yerel seçimlerden önce yaptıkları gibi yine TL’ye saldırmaya başlayan Londra bankaları, kur terörünün hücre evi gibi. 3 İngiliz bankasının Türk bankaları ile döviz işlemi yapması yasaklandı” ifadeleri kullanıldı. Sabah gazetesi aynı haber için yine manşetten “Küresel finans çetesine suçüstü” başlığını kullandı. Haberde ise “Salgınla mücadelede dünyaya örnek olan Türkiye’ye bu kez küresel finans çetesi saldırdı. TL’yi hedef alan operasyona BDDK ‘dur’ dedi” ifadelerine yer verildi. Türkgün gazetesi de “Döviz oyunu bozuldu” manşetini atarken haberde, “Londra merkezli bazı finans kuruluşlarının döviz manipülasyonu yaptığı belirlendi. Bu bankalara Türk bankalarıyla döviz işlemi yapma yasağı getirilirken BDDK da yeni tedbirler aldı” dedi. Yeni Akit’te ertesi gün bu kez aynı haber, “Faiz lobisi dışarıdan, işbirlikçileri ise içeriden saldırıyor / Kur kahpeleri” başlığıyla manşet oldu. Haberde ise, “Koronavirüs sürecinden güçlenerek çıkan, sağlık yardımlarıyla 60 ülkede boy gösteren Türkiye, yine faiz lobisinin hedefi oldu. Türkiye’yi IMF boyunduruğuna sokamayan odakların dolar üzerinden başlattığı kur kahpeliği, BDDK’nın Londra merkezli kur manipülasyonu yaptığını saptadığı BNP Paribas SA, Citibank NA, UBS AG’ye döviz işlemi yapma yasağı getirmesiyle durduruldu” denildi. Milat gazetesi 11 Mayıs’ta yeniden “Türk ekonomisini teslim almak için yapılan kur saldırısında üçüncü perde” manşetini attı. Haberde de, “Casus Brunson olayında ve yerel seçimler öncesinde ekonomimize saldıran emperyalistler, salgın günlerinde tekrar kur savaşı açtı. Türkiye 2 kez püskürttüğü saldırılara 3. şamarı vuracak” denildi. (8-9-11 Mayıs 2020) -Türk Tabipleri Birliği, Beyaz TV için RTÜK’e başvuruda bulundu Türk Tabipleri Birliği, 7 Mayıs’ta Beyaz TV programına konuk olan Teyfur Erdoğdu’nun sözleri nedeniyle Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’na başvuruda bulundu. Başvuru, yayın sırasındaki sözlerin COVID-19 salgını hakkında, yayıncılık ilkelerine aykırı şekilde, bilimsel herhangi bir bilgi ve kanıta dayanmayan, halkı korku ve paniğe sevk edecek, tedavi süreçlerine olan güveni sarsmaya yönelik olduğu gerekçesiyle yapıldı. Sağlık Bakanlığı’na da başvuran TTB, sağlık çalışanlarını itham eden, tıp bilimine olan inancı asılsız olmasından endişe dahi edilmeyen beyanlarla sarsmaya gayret eden kişi ve kurumlara karşı gerekli hukuki girişimlerde bulunulmasını istedi. (11 Mayıs 2020) -Yeni Şafak’tan “CHP sağlığa zararlı” manşeti Yeni Şafak, “Bugün bütün dünyaya örnek olan sağlık sistemimizi 2 yıl engellediler / CHP sağlığa zararlı” manşetiyle çıktı. Haberde, “Bugün Kovid-19 hastalarının tespit ve tedavisinde dünyaya örnek gösterilen sağlık sistemimiz, CHP, Çankaya Köşkü ve Anayasa Mahkemesi’nin engellemeleri dolayısıyla 2 yıl gecikmeli hayata geçti. Sosyal güvenlik reformu ve genel sağlık sigortası Meclis’ten geçtiği Nisan 2006’da değil ancak 1 Ekim 2008’de yürürlüğe girebilmişti” ifadeleri kullanıldı. (13 Mayıs 2020) -“İhanetin kuklası Kılıçdaroğlu” MHP’nin yayın organı Türkgün gazetesi, “İhanetin kuklası” manşetiyle CHP Lideri Kemal Kılıçdaroğlu’nu hedef gösterdi. Haberde, “PKK, FETÖ, ABD ve bütün vatan millet düşmanları kendi yapamadıklarını Kılıçdaroğlu’na yaptırıyorlar” ifadeleri kullanıldı. Haberde Kılıçdaroğlu’nun Kandil’den talimat aldığına yönelik ifadeler de yer aldı. (15 Mayıs 2020) -CHP’li belediyelerin yardımları hedefte Yeni Şafak, “1 kolinin başında 8 CHP’li / Yardım şov” başlıklı birinci sayfa haberinde CHP’lilerin Ramazan yardımlarını hedef aldı. Haberde, “AK Parti’nin yardım kampanyalarını karalayan CHP, dağıttığı kolileri şov malzemesine çevirdi. Sadece 1 adet koli teslim eden 8 CHP’linin aynı karedeki fotoğrafı güldürdü. Kolilerle fotoğraf komedisi diğer CHP teşkilatlarında da yaşanıyor” denildi. Türkiye gazetesi de aynı haberi manşetten “Kimi şov kimi hayır yapıyor” başlığıyla verirken haberde, “İstanbul’da CHP’liler yardım kolisiyle şov yaparken AK Parti Erzurum’da koca bir çarşı ile sessiz sedasız destan yazıyor” ifadeleri kullanıldı. (16 Mayıs 2020) -“Türkiye hem krize direndi hem virüsü yendi” haberi Takvim, birinci sayfasından, “Verdiğimiz rahatsızlık için üzgün değiliz” başlıklı ilginç bir haber yayımladı. Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın fotoğrafının kullanıldığı haberde, “Beyler! Korona da istediğiniz sonucu vermedi. Türkiye koronaya pes etmedi. Hem krize direndi hem virüsü yendi. Dev projeleri de peş peşe gerçekleştirdi. Her an kriz olması için bekleyen odaklar yine sevinemedi” ifadelerine yer verildi. (17 Mayıs 2020) -Adana’daki olayla ilgili haberlerde CHP’liler suçlandı Adana Yüreğir Kaymakamlığı önünde 15 Mayıs’ta çıkan tartışmanın ardından tutuklanan CHP İlçe Gençlik Kolları Başkanı Eren Yıldırım, pek çok gazetede “Vefa grubuna saldıran CHP’li” olarak yer aldı. Yeni Şafak, Sabah, Takvim, Güneş, Hürriyet gazeteleri “Adana'da Vefa Destek Grubu'na saldıranların suç dosyaları kabarık çıktı”, “Vefa'ya saldıran CHP’lilerin sicili bozuk”, “Adam pisliğin teki çıktı Rıza baba, CHP’lilerin suç dosyası”, “Adana’da yemek dağıtan Vefa Destek Grubu'na saldıran CHP'liler suç makinesi çıktı” başlıklarıyla verdi. (17 Mayıs 2020) -CHP’ye karşı Adana manipülasyonları sürdü Sabah gazetesi, “Psikopat aileye CHP sahip çıktı” başlıklı manşet haberinde, “İşte CHP’nin utanmaz yüzü. Gönüllere taht kuran Vefa Sosyal Destek Grubu’na yapılan alçak saldırının suç makinesi faillerine CHP’nin sahip çıkması infial yarattı” ifadelerini kullandı. Yeni Akit de aynı haberi “CHP, HDP’nin yoldaşı” manşetiyle verdi. Haberde, “Van’ın Özalp ilçesinde PKK’lı teröristler yardım dağıtan Vefa Sosyal Destek Grubu üyesi 2 kişiyi şehit ederken, Adana’da CHP Yüreğir Gençlik Kolları Başkanı olduğu tespit edilen Eren Yıldırım’ın, Kaymakam Oğuzhan Bingöl’ün de katıldığı yardım organizasyonuna saldırması, CHP-HDP fikir birliğini ifşa etti” denildi. (18 Mayıs 2020) -Sabah gazetesinden tarihi çarpıtma çabası Sabah gazetesi, Atatürk’ün Samsun’a çıkışının yıl dönümü nedeniyle yayınladığı “Adım adım zafere” başlıklı haberinin görselinde, Atatürk ve milli mücadele komutanlarıyla birlikte, milli mücadele düşmanı son Osmanlı Padişahı Vahdettin’in resmini de kullandı. Haberde, Vahdettin ve Damat Ferit’in de Atatürk’ün Anadolu’ya geçmesini istediği, milli mücadelenin parçaları olduğu iması yapıldı. (18 Mayıs 2020) -Gazetelerde reklam ve haber iç içe geçmeye, reklam için haber yapılmaya başladı Gazeteci Faruk Bildirici, kişisel internet sitesinde Medya Ombudsmanı başlığıyla yayınladığı analizlerde ulusal basının gazetecilik ilke ihlallerini sergilemeyi sürdürüyor. Bildirici, “Gazeteler Çiftçiler Günü’ne tamamen ‘duygusal’ yaklaştı” başlıklı yazısında Sabah, Hürriyet, Türkiye, Akşam, Posta, Milliyet, Akit ve Takvim gazetelerindeki “Çiftçiler Günü” haberlerinin çoğunun aynı reklam ajansından çıkmışçasına ortak olduğunu yazdı. Gazetelerin bu gün için özel ayırdığı sayfalardaki haberlerin bu sayfalara reklam veren kuruluş/şirketlerle aynı olduğunu örnekleriyle anlatan Bildirici şöyle yazdı: “Kimse bana ‘Dünya Çiftçiler Günü’ sayfalarının habercilik güdüsüyle hazırlandığını söylemesin. Reklam ajansları ya da reklam danışma merkezleri aracılığıyla bir reklam verene bir haber veya söyleşi pazarlığı mı yaptılar? Yoksa haber veya söyleşi görünümle reklam diye mi sattılar? Ya da tamamen bir şirket sponsor mu oldu, bilemiyorum. Ama gördüğüm o ki, bu sayfalar tamamen ticari amaçlarla, para kazanmak için düzenlenmiş reklam sayfaları. Arada birkaç haber görünümlü metin yayımlanmış olsa da ‘Çiftçiler Günü’ sayfalarında habercilik yapılmamış, düpedüz ‘örtülü reklam’ yapılmış.” (18 Mayıs 2020) -Yeni Şafak’ın “PKK ile ittifak” haberi Yeni Şafak, “CHP ve İYİ Parti’ye HDP şantajı başladı / PKK ile ittifakın bedeli” manşetiyle çıktı. Haberde, “CHP ve İYİ Parti’nin 31 Mart’ta büyükşehirleri kazanmak için HDP’yle yaptığı ittifakta kriz yaşanıyor. CHP’den kayyum atamalarına karşı çıkmasını isteyen HDP’liler ‘Aksi halde önümüzdeki seçimlerde destek olmayız’ diyor. Kılıçdaroğlu, üzerindeki baskıyı azaltmak için üç gün önce açıkladığı ‘ekonomi öneri paketine’ kayyum konusunu sıkıştırmak zorunda kaldı” ifadelerine yer verildi. (21 Mayıs 2020) -“CHP düşmanlığını gizlemiyor” haberi İzmir’de bazı cami minarelerinden “Çav Bella” şarkısının çalınmasının ardından Yeni Şafak, birinci sayfasından “Sabotajın merkezi CHP” başlıklı bir haber yayımladı. Haberde, “İzmir’de caminin telsiz sistemine girilerek Çav Bella çalınması büyük infiale yol açtı. Ancak CHP’liler işi pervasızlığa vurdu” denildi. Milat gazetesi de aynı haberi, “CHP, düşmanlığını gizlemiyor” başlığıyla verirken, “İzmir’de merkezi ezan okunan cami hoparlörlerini sabote edenlerin minarelerden İtalyan partizan marşı Çav Bella’yı çalması bazı CHP’lileri ve darbe yanlılarını sevindirdi” ifadelerini kullandı. (22 Mayıs 2020) -A Haber: “Kılıçdaroğlu’nun çocukları bile ‘artık yeter’ dedi” A Haber, izleyicinin aklıyla dalga geçen, görülmemiş düzeyde çarpıtılmış bir habere imza attı. “Çocukları ‘baba siyaseti bırak’ diyor. Kılıçdaroğlu’nun çocukları bile ‘artık yeter’ dedi” başlığıyla verilen haber şu ifadelerle sunuldu: “10 yıldır çıktığı hiçbir seçimi kazanamayan Kılıçdaroğlu’na bu kez ailesi ‘artık yeter’ dedi. Kılıçdaroğlu’nun çocukları babalarının siyasette olmasından duydukları rahatsızlığı açık açık ifade ettiler. Şimdi Kemal Kılıçdaroğlu’nun bu eleştiri karşısında atacağı adım merak ediliyor.” Haber metinde de ise “Eleştirmeyen bir onlar kalmıştı, o da oldu. Attığı adımlar sık sık tartışma konusu olan CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu bu kez ailesinin hedefinde” denildi. (25 Mayıs 2020) -Milat ve Milli Gazete’den yine Ayasofya kışkırtması Osmanlı Devleti’nin İstanbul’u Bizans’tan alışının 567. yılında Milat gazetesi ile Milli Gazete yine “Ayasofya” kışkırtması yaptı. 916 yıl kilise olarak hizmet veren, 1453’te camiye çevrilen, 1935 yılında Atatürk’ün emri ile müzeye dönüştürülen hem Hristiyan hem de Müslüman dünyası için sembolik önemi olan Ayasofya ile ilgili Milli Gazete, “Camilerimiz açılıyor, statlar da hazırlanıyor ama Ayasofya hâlâ mahzun” manşetini atarken, “Fethin yıldönümünde fethin nişanesi Ayasofya zincirlerinin kırılmasını bekliyor” ifadelerini kullandı. Milat gazetesi ise “Yassıada’nın ardından mahzun mabet de özgürlük bekliyor / Sıra sende Ayasofya” başlığını kullandığı manşet haberinde, “Bugün seferin zafere dönüştüğü, bir çağın kapanıp yeni bir çağın açıldığı İstanbul’un fethinin 567. yıldönümü. Pandemi sonrası ilk cumayı kılacağımız bugün, Ayasofya da cemaatini bekliyor “ dedi. (29 Mayıs 2020) -Hürriyet Çin’in koronavirüs iddialarını ilan olarak yayınladı Hürriyet gazetesi 28 Mayıs’ta üçüncü sayfasını, koronavirüs salgınıyla ilgili ABD-Çin arasındaki gerilimde Çin’in bakış açısını yansıtan haber görünümlü bir ilana ayırdı. Çin’in iddialarını farklı haberlerin bir araya getirildiği bir sayfaya benzeyen tasarımla veren Hürriyet, sayfanın köşesine “Xinhua Haber Ajansı’nın ilanıdır” ifadesini koymuştu. Buna karşın ilandaki tek taraflı ve yanlış bilgi içeren iddiaların okura haber gibi sunulması eleştirildi. Gazeteci Faruk Bildirici, ilanların da editoryal denetimden geçmesi gerektiğini hatırlattı, şunları yazdı: “Hürriyet, parasını alıp doğruluğu -en azından- şüpheli bu bilgi, iddia ve suçlamaları yayımlayarak Çin’in propagandasına alet olmuş. Şimdi ABD’nin de görüşlerini yayımlatmak için Hürriyet’e ilan mı vermesi gerekiyor? Ya da başka bir soru, diyelim Hafter güçleri, diyelim Esad yönetimi benzer ilan vermek istese Hürriyet yayımlayacak mı? Öyle ya, gazetecilikte artık kriter paraysa Hürriyet’in onları da yayımlaması gerekir!” (28, 29 Mayıs 2020) TEHDİT, HAKARET, HEDEF GÖSTERME, ŞİDDET -Bursa’da gazeteciler saldırıya uğradı Bursa’nın Gürsu ilçesindeki soğuk hava deposunda çıkan yangın sırasında, olay yerinden canlı yayın yapan İhlas Haber Ajansı Bursa Bölge Müdürü İhsan Altıkardeş ile kameraman Fatih Çapkın, deponun sahibi olduklarını öne süren bir grup tarafından yayın sırasında saldırıya uğradı. (1 Mayıs 2020) -DİSK Genel Başkanı 1 Mayıs’ta Kanal D’de hedef gösterildi 1 Mayıs İşçi Bayramı’nda işçi temsilcileri Kanal D'de hedef gösterildi. Magazin programı Neler Oluyor Hayatta yorumcusu Hakan Ural, 1 Mayıs 1977’de öldürülen işçileri anmak için Taksim’e yürümek istedikleri için gözaltına alınan DİSK Başkanı Arzu Çerkezoğlu ve diğer sendika yöneticilerini, koronavirüs sürecinde provokasyon yapmakla suçladı. Son bir aydır anlaşılmaz bazı hareketlenmeler olduğunu savunan Ural, “şöyle bir süreçte bile aklı şeytanlığa çalıştırmaya çalışan, dezenformasyon haberler, neyin peşinde anlamadım” dedi. (1 Mayıs 2020) -Akit, avukatları hedef gösterdi Yeni Akit gazetesi, “LGBTİ’yi savunan bazı barolar, terörden hüküm giyen avukatları da kolluyor / İslam’a düşman teröriste kalkan” manşetiyle çıktı. Haberde, HDP’nin tutuklu eski Eş Başkanı Selahattin Demirtaş, eski BDP Milletvekili Hasip Kaplan, Halkın Hukuk Bürosu avukatlarından tutuklu Şükriye Erden ve Barkın Timtik ve Çağdaş Hukukçular Derneği Başkanı tutuklu Selçuk Kozağaçlı’yı hedef aldı. Haberde, “’Zina ve eşcinsellik haramdır’ diyerek Kuran’ın hükümlerini aktaran Diyanet İşleri Başkanı Ali Erbaş’a saldırıp eşcinsel sapkınların safında yer alan bazı baroların, avukat görünümlü teröristleri de bünyesinde barındırmaya devam ettiği ortaya çıktı. Avukatlık Yasası’na göre 2 yıldan fazla hapis cezası alan avukatın meslekten men edilmesi gerekirken Ankara, İstanbul, Diyarbakır, Çanakkale, Bursa gibi şehirlerin barolarının, 30’u aşkın militanın avukatlık sicilini askıya almadığı öğrenildi” ifadeleri kullanıldı. (1 Mayıs 2020) -MHP milletvekili Fatih Altaylı’yı tehdit etti, hedef gösterdi MHP Ordu Milletvekili Cemal Enginyurt, gazeteci Fatih Altaylı’yı “İnanç vergisi alınsın” yazısının ardından, "Fatih Altaylı denen zavallı, gördüğüm ilk yerde düşman muamelesi göreceksin" sözleriyle tehdit etti. Enginyurt Twitter’da “Seni en iyisi yaksınlar. Küfür, hakaret, senin için iltifat yerine geçiyor. Sinsi bir şekilde dinsizlik propagandası yapıyorsun. Azdınız, kudurdunuz” diye yazdı. (1 Mayıs 2020) Altaylı ertesi gün HaberTürk internet sitesinde şöyle yazdı: “Ne yapacağım. Tabii ki, yargıya gideceğim. Tehdit ve hakaret ve hedef gösterme öyle kolay işler değil. Herkes haddini bilecek.” (2 Mayıs 2020) -Ülke TV’de şiddet çağrısı, ölümle tehdit, nefret söylemi ve RTÜK’ün ikilemi Ülke TV televizyonunda Arafta Sorular adlı canlı yayına katılan Sevda Noyan, şiddet ve toplu öldürme ve silahlanma çağrısı yaptı, iktidara muhalif kesimler için nefret söyleminde bulundu, komşularını ölümle tehdit etti. Noyan şunları söyledi: “15 Temmuz kursağımızda kaldı, yapamadık istediklerimizi. Boş bulunduk. Yanlış anlaşılmasın, doğru anlaşılsın. Bizim aile şöyle 50 kişiyi götürür. Biz bu konuda çok donanımlıyız maddi ve manevi olarak. Liderimizin yanındayız ve asla yedirmeyiz bu ülkede, onu söyleyeyim. Ayaklarını denk alsınlar. Bizim hâlâ sitede böyle 3-5 var, benim listem hazır.” Fetullah Gülen ve örgütü tarafından finanse edilen Samanyolu televizyonu programcılarından Engin Noyan’ın eşi Sevda Noyan’ın bu sözleri üzerine sunucu Esra Elönü “Ayak az kalır bence 4 ayaklarını denk alsınlar” diyerek söyleme sahip çıktı. (3 Mayıs 2020) Bu konuyla ilgili Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ve başkanı Ebubekir Şahin’in uygulamaları ve açıklamaları da kamuoyunda yoğun tartışmalara ve tepkilere neden oldu. Bu nedenle düzenleyici kuruluşun uygulamalarını raporumuzun “Sansür dışı müdahaleler” bölümünde ele al



Kaynak: mkhaber

Editör: Ali Tarık HATİPOĞLU



FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER SOKAĞIN SESİ Haberleri

ÇOK OKUNAN HABERLER
SON YORUMLANANLAR
FOTO GALERİ
  • PİŞMİŞ KELLE
    PİŞMİŞ KELLE
  • MUSTAFA KEMAL AKP'LİLERİ KORKUTTU
    MUSTAFA KEMAL AKP'LİLERİ KORKUTTU
  • ETHEM SARISÜLÜK VURULDUĞU YERDE ANILDI
    ETHEM SARISÜLÜK VURULDUĞU YERDE ANILDI
  • DÜŞMAN KARDEŞLER
    DÜŞMAN KARDEŞLER
  • ATDAN DÜŞTÜ,CUMHURBAŞKANI OLDU
    ATDAN DÜŞTÜ,CUMHURBAŞKANI OLDU
  1. PİŞMİŞ KELLE
  2. MUSTAFA KEMAL AKP'LİLERİ KORKUTTU
  3. ETHEM SARISÜLÜK VURULDUĞU YERDE ANILDI
  4. DÜŞMAN KARDEŞLER
  5. ATDAN DÜŞTÜ,CUMHURBAŞKANI OLDU
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • KILIÇDAROĞLU "KORONA..."
    resim yok
  • ATATÜRK
    resim yok
  • Türkiye-Almanya Turgay Şeren anısına
    resim yok
  • ORDU'DA SOKAĞIN DİLİ
    resim yok
  • Harmandalı
    resim yok
  • oku.net
    resim yok
  1. KILIÇDAROĞLU "KORONA..."
  2. ATATÜRK
  3. Türkiye-Almanya Turgay Şeren anısına
  4. ORDU'DA SOKAĞIN DİLİ
  5. Harmandalı
  6. oku.net
VİDEO GALERİ
YUKARI